De vrome voorgangers ..

Liefde voor het wereldse leven

Jaag nooit de schoonheden van deze wereld na als je daarbij de focus verliest op het najagen van het hiernamaals. 

We lijken er niet aan te kunnen ontsnappen. Kleding, schoenen, tassen, een auto, carriere maken, het huwelijk, het nageslacht, het huis, nog een auto .. Alhamdulillaah, halaal. (Mits het  op toegestane wijze is verkregen natuurlijk. ) Maar laten deze zaken je de focus verliezen op het najagen van jouw hiernamaals, dan moet je jezelf afvragen hoeveel goeds het eigenlijk met zich meebrengt. Je kan van beide werelden profiteren, maar in de tijd waarin wij leven wordt comfort erg hoog in het vaandel gedreven dat we helemaal niet in de gaten hebben dat het ons afleidt van wat echt belangrijk is. 

– Laat je auto maar eens een keer staan en ga eens lopend of op de fiets je zaakjes regelen, ik weet zeker dat je bewuster en dankbaarder zult zijn. 

– Eet eens alleen het nodige. Niet omdat je trek hebt, maar gewoon wat nodig is om je honger te stillen. 

– Kijk eens naar je kast en wees even heel eerlijk. Is het echt nodig om een nieuw jasje te halen? Zijn die schoenen in de uitverkoop echt nodig naast alle schoenen die je al hebt? 

– Heb je echt nog meer decoratie nodig voor je woonkamer of kan je beter je geld besparen.

And the list goes on and on. We hebben te maken met wereldse beproevingen, maar wij lijken ze enkel te aanschouwen als wereldse genietingen. Dat iets halaal is betekent niet dat het per definitie goed voor je is. Te veel van het goede kan je namelijk ook je hoofd kosten. De tijd die je spendeert in online shoppen, had je een aantal bladzijden van een boek kunnen lezen. Daarover gesproken, ik zag gisteren op RTL late night een blogger die vertelde dat ze zichzelf als doel heeft gesteld om elke week een boek te lezen. Ik voelde ‘m echt, recht in mijn hart. Om er maar meteen het positieve uit te halen ben ik maar weer begonnen met het mijzelf als doel stellen om elke maand een boek uit te lezen. Ik lees niet snel, heb er niet erg veel tijd voor, maar ik kan er wel tijd voor maken. En zo zijn er tal van zaken waar je aan kan beginnen om je focus op het hiernamaals niet te verliezen. 

Begrijp me dus vooral niet verkeerd. Maak carriere, maak je huis mooi, geniet van het wereldse leven maar wees ervan bewust dat te veel ervan je kan afhouden van wat echt belangrijk is. En als het nodig is om dat even op een lager pitje te zetten dat je dat dan ook doet. Zelfreflectie is ontzettend belangrijk. Moge Allaah ons laten behoren tot Zijn dankbare dienaren en ons vergeven voor het onrecht dat we onszelf aandoen, aameen. 

4 gedachten over “Liefde voor het wereldse leven

  1. Scherp stuk.
    Alles wat halaal is mogen we bezitten, zolang het ons maar niet bezit.

    Veel plezier met schrijven. Ik lees mee 🙂

Plaats een reactie