Uncategorized

Yolo?

Ik las een keer dat iemand daarop antwoordde, we live every day, we only die once! Oftewel we leven elke dag en we gaan 1x dood! Die greep me wel even. Natuurlijk komt die niet als een verrassing, maar soms is het nodig dat je van tijd tot tijd weer even jezelf een halt toeroept en opnieuw je daden en gedachten berispt.

Ik wilde even een blogje schrijven over de Islaam, mijn thuis, en wilde beginnen met een luchtig onderwerp, maar ik mis het om zo nu en dan over de dood te lezen. Niet per se om haar kwellingen en wat er na komt, maar vooral om het idee, dat dat gewoon echt het einde is. Het einde voor wat je nog kunt doen met wat betreft jouw daden. Je kunt erna niets meer goed maken of corrigeren, dus wat we moeten doen is duidelijk. Gebruik maken van de tijd die je nu nog hebt.

Het is belangrijk dat je jezelf niet ziet als de persoon die altijd zo hard is voor haarzelf. Zou je als je een lieve vriendin zou adviseren, niet mooie en vriendelijke woorden uitkiezen om haar zover te krijgen om jouw advies aan te nemen? Zonder iets van het doel min te doen en zonder iets van de waarheid te verbloemen als dat betekent dat je de waarheid daarmee vervalst? Spreek niet tegen jezelf op een manier dat als je zo zou praten tegen je vriendin, dat dat betekent dat je daarmee de vriendschap verbreekt. Wees zachtaardig. Zeg niet, ‘Je werkt niet hard genoeg!’ of ‘Die-en-die is veel beter dan dat jij bent!’. Bied jezelf motiverende woorden. Je zou je vriendin complimenteren, geef jezelf ook eens een schouderklopje. Wees vriendelijk in je woorden richting jezelf. Jij bent immers degene die luistert.

En nadat je hebt gezien dat je ondanks dit alles toch wel meer kunt doen, aangezien we nooit genoeg kunnen doen om Allah te danken en te loven middels onze daden en woorden, via het innerlijk of het uiterlijk. Leer jezelf dan op een manier die voor jou haalbaar is, om Hem te aanbidden. Als jij moeite hebt met het ochtend gebed, stel dan niet gelijk als doel om het nachtgebed te verrichten. Als jij moeite hebt met het vasten op de maandag en de donderdag, heb dan niet gelijk als doel om dit doorgaans te blijven doen, jaar in jaar uit. Geef jezelf de tijd om te wennen aan een daad van aanbidding, zodat je ervan zal leren houden, totdat je niet meer weet hoe het is om zonder te leven. Jij kiest zelf welke vrijwillige daad je wilt verrichten. Wees lief voor jezelf en tegelijkertijd rechtvaardig en correct. Neem niet elke dag nieuwe uitdagingen en doelen op je bord, want het zal wellicht te veel zwaar zijn om te dragen waardoor je alles zult laten vallen en niets meer doet. Wees zuinig op je doel. Geef het de tijd. Zorg ervoor dat je een streven hebt waarmee je het doel zult bereiken in plaats van alles uit de weg te gaan en te springen van hak naar tak. De Profeet sal Allaahu ‘alayhi wa sallam hield van de constante daden, hoe klein deze ook zijn. De kleine daad die men regelmatig verricht is beter dan een grote daad met tussenpozen.

Er zijn veel goede daden, die licht zijn om te verrichten als er vraag naar is wil ik deze graag inshaa’Allah in een blog met jullie delen. Alleen al om elkaar te motiveren om hetgeen dat je al doet te blijven doen en hetgeen je erbij wilt nemen, erbij kunt nemen.

Om af te sluiten wil ik de volgende hadeeth nog met jullie delen, die een aantal goede daden opsomt:
Al-Bayhaqi heeft overgeleverd dat Aboe Dharr heeft gezegd: “Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat behoedt een persoon van het Hellevuur?” Hij antwoordde: ,,Het geloof in Allah.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, zijn er daden die dat geloof moeten vergezellen?” Hij antwoordde: ,,Hij dient uit te geven van hetgeen Allah hem heeft geschonken.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat als diegene arm is en niets heeft om te geven?” Hij antwoordde: ,,Hij dient het goede te verkondigen en het kwade te verbieden.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat als een persoon niet het goede kan opdragen en het kwade kan verbieden?” Hij zei: ,,Hij dient de hulpeloze te helpen (de onwetende en degene die niet kan voorzien in levensonderhoud).” Ik vroeg: ,,Wat als diegene zelf hulpbehoevend is en niets kan doen?” Hij zei: ,,Hij dient degene te helpen die onrecht is aangedaan.” Ik zei: ,,Wat als hij zwak is en hem die onrecht is aangedaan niet kan helpen?” Hij zei: ,,Wil je niets van het goede overlaten dat jouw vriend kan verrichten?! Laat hem wegblijven van het schaden van mensen.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, als hij dat doet, zal hij dan het Paradijs binnentreden?” Hij zei: ,,Er is geen gelovige die streeft naar één van deze eigenschappen, of ik zal hem mijn hand reiken en het Paradijs binnenleiden.”

(authentiek bevonden door al-Albaani)

Moge Allah ons samenbrengen in het voortreffelijke oord van djennat al Firdaws, allaahumma aameen.

Wassalaamu’alaykum wa rahmatulaahi wa barakaatuh ❤

oud blogje van 6maart 2014.

20140424-140130.jpg

Plaats een reactie