Uncategorized

De dagelijkse sleur …

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een blog heb geschreven, allerlei redenen, maar de grootste reden was gebrek aan inspiratie.. Toen ik me pas begon af te vragen, waarom ik het zo lastig vond bleek ik de vraag niet zo lastig te kunnen beantwoorden.

Zoveel bezig met deze wereld, de kinderen, het huishouden, het huwelijk en maar bezig zijn met ‘de dagelijks sleur’, waardoor er weinig tijd en vooral energie overbleef voor wat echt belangrijk is. Het schrijven van een blog is namelijk allereerst naar mezelf gericht,  en door hiermee bezig te zijn is het ook een soort zelf reflectie van waar ik vind dat ik eigenlijk sta.
Affijn, hier ben ik dan eindelijk weer en hopelijk plaats ik weer wekelijks wat nieuws.

Waar ik vandaag mee zit is wat ik eerder al benoemde ‘de dagelijkse sleur’. Wie veroorzaakt deze en wie zorgt ervoor dat deze doorbroken wordt. Dat is -heel voor de hand liggend- een ieder voor zich! Maar de belangrijke vraag: HOE zorg ik ervoor dat die doorbroken wordt?
Ik hoop daar met jullie samen uit te komen. Voor mezelf is dat door een dagelijks doel voor mezelf te stellen. Voor iemand die werkt, naar school gaat en dergelijke is dit niet zo gauw van toepassing, want elke dag gebeurt er wel iets nieuws. Maar voor wie zoals mij thuis zit, getrouwd of ongetrouwd, met kinderen of zonder kinderen; die raken toch wel snel in een sleur. En door voor jezelf een doel te stellen, voel je je al gelijk beter in je vel zitten. Je doet immers iets.

image

Om te beginnen is het handig om een bepaald schema op te stellen. Een schema dat haalbaar is, begin met een bepaalde taak per dag en raak daar eerst aan gewend om vervolgens iets erbij te voegen, zodat je niet makkelijk opgeeft. Denk aan bijvoorbeeld een boek dat je al heel lang hebt liggen en nog steeds niet uit gelezen heb, kies voor jezelf een moment uit op de dag waarop je het minst druk bent en de tijd voor de zelf kunt nemen om een kwartier uit het boek te lezen. Een kwartier is het doel, wil je tijdens het lezen verder gaan en heb je daar de tijd voor: neem dan die tijd voor jezelf. En heb je op een andere dag niet zoveel tijd, dan is de last minder om het alsnog te doen omdat het máár 15 minuten van je tijd vraagt. Houd het haalbaar, dus. Het opdoen van kennis verruimt je denkvermogen en stilt onrust, stress en haast.
Zo kun je van elke bezigheid een doel opzich maken, het hoeft niet buitenshuis te zijn, je kan ook binnen blijven en het gevoel hebben dat je iets gedaan hebt.
Herinrichten van de voorraadkast of het strijken, het zijn dingen die de meerderheid niet graag doet, maar als je een bepaalde tijd uitkiest voor deze taken en het dan ook doet 😉 voel je je toch weer heel relax.

Denk je ook mee over productieve dingen waar je jouw energie uit kunt halen? Deel ze dan met mij in een reactie hieronder. Ik zou het heel erg waarderen, aangezien ik er zelf ook wat tips voor kan gebruiken.

Ps. Het opnoemen van de smeekbeden van de ochtend en de avond zorgen ook voor een enorme rust en zelfvertrouwen gedurende de dag en de nacht, zeker een hartelijk advies dat ik een ieder van jullie meegeef.

Bedankt voor het lezen en tot snel weer ! Xx

Plaats een reactie