Uncategorized

Sunnah Diet !

sunnah diet

 

Afvallen-Aankomen, overal is het een topic. Zelf wil ik juist graag aankomen, omdat ik na de bevalling van mijn eerste zoon ruim 10kg was afgevallen. Nu 3,5 jaar later ben ik nog geen enkele kilo aangekomen. Affijn, de topic van het afvallen is vaak toch sterker dan het aankomen, ook al is beide ontzettend moeilijk.
Onze religie geeft eigenlijk alle middelen om elk probleem te verslaan, het wordt ofwel benoemd in de Qur’an ofwel in de Sunnah. De Profeet salla-llaahu ‘alayhi wa salam heeft ons de juiste etiquette geleerd aangaande het dagelijkse leven, de oplossingen zijn dus heel voor de hand liggend.

Wil je aankomen? Lees dan vooral verder. Wil je afvallen? Scroll dan naar beneden en lees vanaf het stukje: Afvallen. Hoewel het eerste stukje ook heel interessant is.

 

Aankomen
Tijdens de Ramadan kreeg ik al van alle kanten te horen dat veel zusters afgevallen waren, mission accomplished? Totdat ikzelf op de dag van ‘eid op de weegschaal ging staan, – toen schrok ik me toch een hoedje. Ik was ook afgevallen, alleen zat ik daar zelf helemaal niet op te wachten. Ik wil juist aankomen! Maar alhamdulillaah, biedt de Islaam voor alles een uitkomst.

Voor mezelf heb ik nu een app geïnstalleerd om de calorieën bij te houden, het motiveert me om goed te eten elke dag en om mijn doel te bereiken. Ik ben pas twee weken bezig en ik merk al kleine veranderingen, zo ben ik wel al 2 kilo aangekomen 🙂 maar, ohja.. daar ging deze blog niet over.. Sunnah dieet!

Tijdens de Ramadan kreeg ik van een geliefde zuster het berichtje dat ons grote voorbeeld ‘Aicha radiya-llaahu ‘anha advies kreeg van haar moeder over het aankomen. De combinatie van een komkommer en onrijpe dadels zou genoeg zijn om aan te komen!
image

 

 

 

 

 

 

Eet gezond en niet te vettig. Als men wilt aankomen wordt er gelijk gedacht om veel friet en chips te eten, maar dit is natuurlijk niet gezond. Je kan hier echt ziek van worden en ons lichaam is een amaanah, we dienen het goed te behandelen.

De punten onder het kopje van aankomen, kun je ook je eigen maken om juist aan te komen. Denk er dan aan om vooral op de kcal te letten, waardoor je goed aankomt. Overdrijf niet door veel te eten, maar eet gezonde en verantwoorde tussendoortjes. Als ik geen fatsoenlijk tussendoortje in huis heb, sla ik het liever maar over. Ik wil er niet aan gewend raken om te eten, om maar te eten. Ook al kan ik het goed gebruiken. Wanneer wij verzadigd zijn vergeten we ook sneller om Allah te gedenken terwijl je in een staat van honger/trek Allah meer gedenkt.

 

 

Afvallen

  1. Intentie: Begin met de intentie dat je dit doet om de sunnah van nabi salla-llaahu ‘alayhi wa sallam na te volgen. Jouw doel is niet enkel het afvallen, maar ook om de sunnah een duidelijk deel van je leven te laten zijn. Je zorgt voor je lichaam en gezondheid wat een gunst van Allah op zichzelf is en op een Dag zul je er je verantwoording voor moeten afleggen. Je kunt vele intenties hebben. Een ding dat ik geleerd heb van mijn leraar is om elke dag bij de daden die ik doe een beloning los te krijgen. Belangrijk is dus: het maken van de juiste intentie.
  2.  Een-derde: Laten we gebruik maken van deze sunnah en we zullen er veel profijt uithalen. Eet iets minder dan je normaal doet. Ik geloof echt dat als we ons zouden beperken tot alleen dit, dat elk dieet dan in het niet zou vallen. Alles valt en staat eigenlijk door dit korte advies van de Boodschapper van Allah salla-llaahu ‘alayhi wa sallam.

“Geen mens vult een erger vat dan zijn maag. Een paar happen zouden voor de zonen van Adam voldoende zijn om zijn rug recht te houden, maar als hij meer moet eten, laat hem dan één derde (van zijn maag) met zijn voedsel vullen, één derde met zijn drinken en laat hem één derde leeg laten om gemakkelijk te kunnen ademen.”

In Tirmidhi staat dat Abu Kariema al-Miqdaad ibn Ma’diekarib (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat hij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) het bovenstaande hoorde zeggen.

water 3x

3.  Eet goed. Probeer weg te blijven van het verslavende junkfood wat ons vandaag de dag veel te veel wordt aangeboden. Allaah subhaanahu wa ta’aala heeft ons zoveel gezonde, pure en vooral lekkere voedingsmiddelen geschonken. Eet groente en fruit. Halaal vlees en drink water. Als je meer tussendoortjes koopt dan nuttig is, wordt het misschien tijd om te sparen. Het geld wat je normaliter onnodig zou uitgeven, kan je nu in een potje doen. Of je kunt wat gezonder eten, aangezien gezond eten duurder is :/ Er zijn genoeg gezonde recepten op het net, die snel en makkelijk te bereiden zijn.

4.  Vasten. Dit is verplicht gedurende de maand Ramadan en daarbuiten een sterk aangeraden sunnah. We hebben geen detox drankjes nodig om ons lichaam te ontgiftigen, het vasten is een natuurlijke manier om dit te realiseren. Probeer de maandag en donderdag te vasten. Of de drie witte dagen elke maand. (Om op de hoogte gesteld te worden van wanneer deze dagen zijn, is het een hele handige tip om de Facebook pagina: ‘Vasten Alert’ te liken)
Inshaa’Allaah kom je hierdoor niet alleen dichterbij Allah, maar voel je je ook weer energiek.

5.  Sport. De profeet salla-llaahu ‘alayhi wa sallam en zijn sahabah radiya-llaahu ‘anhum waren zeer sportief. Als je alleen al kijkt naar de rituelen van hadj, de tawwaf, het op en neer lopen bij as-safaae wal marwa kun je al zien welke energie je zou moeten bezitten, haha. En dat allemaal onder een hele felle zon, maashaa’Allaah. Als moeder vind ik het zelf heel moeilijk om buitenshuis ook nog de discipline te behouden om structureel te sporten, als jij je hierin herkent heb ik misschien een handige oplossing. Namelijk at home cardio workout. Check it out!

6.  Discipline en gematigdheid. Spring niet van hak naar tak en wees ook niet extreem. Extremisme is in geen enkel opzicht handig. Houdt het haalbaar voor jezelf. Eet gematigd en sport met discipline en probeer vooral consequent te blijven met de oefeningen, het eten en het vasten.

Ik hoop dat deze tips voor ons allen ervoor zullen zorgen dat we er een sterker geloof door verkrijgen en dat we ervoor beloond zullen worden, zodat we de energie en kracht hebben om Allah op de beste wijze naar behoren kunnen aanbidden.

 

Stay positive ! 😉

Een gedachte over “Sunnah Diet !

Plaats een reactie