Uncategorized

Vrijdag ! Yawmu-l djumu’ah =)

Assalaamu’alaykum wa rahmatullaah lieve lezers,

 

Het is nu donderdagavond, maar Islamitisch gezien is het na Maghreb al vrijdag, dus had zin om deze blog nu al eruit te gooien.

image

Sinds de geboorte van mijn zoontje, ruim drie jaar geleden ben ik nauwelijks meer op vrijdag naar het gezamenlijke gebed geweest in de moskee. Mijn concentratie wordt dan telkens onderbroken en heb dan het gevoel dat ik zelf niet goed gebeden heb en ook anderen niet goed heb laten bidden. Inshaa’Allaah probeer ik het binnenkort weer. Maar om toch het vrijdag gevoel niet te missen, wil ik voortaan vaker proberen deze dag mooi te laten verlopen. Hieronder daarom een aantal tips voor jullie en voor mij:

 

– Begin de dag met een goed ontbijtje. Probeer daar even de tijd voor te nemen zodat je je dag even makkelijk kunt inplannen. Neem daarom na het ontbijtje even pen en papier bij de hand en schrijf op wat je vandaag allemaal wilt doen.

– Voordat je verder gaat, zorg je ervoor dat je je prioriteiten voorop stelt. Wat is vandaag het belangrijkste? Het reciteren van surat al kahf, inderdaad.

Abu Said Alkhudri radiya-llaahu ‘anhu overleverde van de Profeet salla-llaahu ‘alayhi wa sallam, en deze hadeeth staat vermeld in Alhakam en Albayhaqi en is sahieh verklaard door Al-Albaani: “Degene die surat al kahf op vrijdag reciteert, zal een licht hebben, wat hem verlicht van deze vrijdag tot de volgende (vrijdag).

*Als je dit gedaan hebt zul je minder haast ervaren in de resterende huishoudelijke taken of andere zaken die nog gedaan moeten worden.*

– Het huis op orde maken. Berg verdwaalde spulletjes netjes op. Even alles afstoffen, vaat afruimen. Wierook aanzetten of als je zoals ik daar niet zo van houdt, kun je heerlijk ruikende geurkaarsjes aanzetten en dan de stofzuiger door het huis halen. En dan alleen nog dweilen. De was draai ik nooit op vrijdag, die laat ik voor de andere dagen, zo kan ik me meer bezighouden met de andere dingetjes.

– Na het poetsen, is het altijd lekker om jezelf te verwennen met een heerlijke douche, je kunt dan ghusl doen of gewoon even lekker ontspannen, als je nog kindertjes hebt, dan is het even gauw eronder springen en gaan met de banaan :p

– Betrek indien je kinderen hebt, ook jouw kinderen in deze gezegende dag en badder hen ook en kleed ze in hun favoriete kleding.

– Nagels knippen is vaste prik hier op vrijdag geworden, dan is lekker alles schoon!

En na dit alles heb je de tijd om Allah te gedenken, te loven en te danken. Geniet van deze mooie dag en vergeet vooral niet dat er op deze dag een uur is waarin jouw smeekbede verhoort zal worden, dus neem het er van! Op deze link vind je er meer over: http://www.duakracht.nl/wanneer/vrijdag-jumuah

– Ohja en vergeet niet nog wat lekkers te koken 😉

 

Ik wil graag nog afsluiten met de herinnering om op te passen elkaar deze dag te feliciteren met ‘jumu’ah mubaarak’, deze gewoonte van sommige mensen onder ons kent geen enkele oorsprong vanuit de authentieke sunnah van onze geliefde profeet salla-llaahu ‘alayhi wa sallam. Doe daarom wat hij deed en blijf weg van toevoegingen aan het geloof, want wallahi het is een kwalijke zaak, het is een dwaling en het zou je kunnen leiden naar de afgrond. Moge Allaah ons daarvan behoeden.

 

Ik wens jullie een mooie dag en een fijn weekend alvast!

Wassalaamu’alaykum wa rahmatullaahi wa barakatuh..

 

2 gedachten over “Vrijdag ! Yawmu-l djumu’ah =)

  1. Djazak Allahu Khayran voor jou mooie tips!! Ik vraag Allah jou en je gezin en alle muslims te laten behoren tot Djennah en Firdaus.

    Kusjes
    UmmYasmina

Plaats een reactie